Ne visi klienti domā vienādi. Dažādi klientu tipi pieņem lēmumus, balstoties uz atšķirīgām vajadzībām – drošību, brīvību, izaugsmi, attiecībām, nozīmīgumu vai došanu. Elīna Pelčere skaidro, kā izprotot šīs vajadzības, iespējams pielāgot komunikāciju un veidot attiecības, kas balstītas uz uzticību un sapratni.
Klientu tipi, kuriem svarīga drošības sajūta, vēlas saprast procesu, izvērtēt riskus un pieņemt pārdomātus lēmumus. Viņi necieš kļūdas un novērtē skaidru, strukturētu informāciju.
Šiem klientiem efektīva ir pakāpeniska informācijas sniegšana, attiecību veidošana un regulāra komunikācija. Atbildi uz jautājumiem ar cieņu, atkārto būtiskos faktus un radi drošības sajūtu.
Klientu tipi, kuriem svarīga brīvība, vēlas paši kontrolēt lēmumu pieņemšanu. Viņi novērtē iespēju izvēlēties un necieš uzspiestu komunikāciju.
Piedāvā alternatīvas, uzdod jautājumus, kas ļauj klientam izteikt viedokli. Ļauj viņam pašam noteikt, kā saņemt informāciju – e-pastā, telefoniski vai citādi. Jo vairāk brīvības sajūtas, jo lielāka iespēja, ka viņš izvēlēsies sadarboties.
Klientu tipi, kuriem svarīga izaugsme, meklē jaunas zināšanas un iespējas attīstīties. Viņus interesē inovācijas, apmācības un iespēja uzzināt ko jaunu.
Piedāvā informāciju par jaunām produkta funkcijām, organizē apmācības vai dalies ar piemēriem, kā produkts palīdz attīstīties. Ja klients redz, ka ar Tavu piedāvājumu viņš var augt, viņš kļūs par lojālu sadarbības partneri.
Klientu tipi, kuriem svarīgas attiecības, vēlas justies sadzirdēti un novērtēti. Viņiem svarīgas sarunas, personiska pieeja un laiks, ko veltīt attiecību veidošanai.
Pajautā, kā viņiem klājas, parunājies par ikdienu, ģimeni vai hobijiem. Šie klienti novērtē sirsnību un bieži kļūst par ilgtermiņa sadarbības partneriem, ja jūt, ka viņiem rūp.
Klientu tipi, kuriem svarīgs nozīmīgums, vēlas izcelties, būt pamanīti un saņemt atzinību. Viņi novērtē statusa simbolus, prestižu un iespēju būt saistītiem ar zināmiem zīmoliem.
Parādi, kā Tavs produkts vai pakalpojums var paaugstināt viņu statusu. Min piemērus, kur to izmanto citi atpazīstami cilvēki vai uzņēmumi. Atzīsti viņu pieredzi un sniedz iespēju sajusties īpašiem.
Klientu tipi, kuriem svarīga došana, vēlas redzēt lielāku jēgu savām izvēlēm. Viņus interesē, kā produkts vai pakalpojums ietekmē sabiedrību, veicina ilgtspēju vai palīdz citiem.
Zīmē lielo bildi – parādi, kā Tavs piedāvājums palīdz ne tikai klientam, bet arī plašākai sabiedrībai. Ja viņi redz, ka ar savu izvēli var darīt labu, viņi būs motivēti sadarboties.
Izpratne par dažādiem klientu tipiem palīdz pielāgot komunikāciju, veidot attiecības un radīt vidi, kurā klients jūtas saprasts. Kad pieeja ir pielāgota, sadarbība kļūst dabiska, uzticama un ilgtermiņa.