Bieds vai iespēja? Mācīšanās online vidē (Ginta Krivma & Ivars Juškēvics)
- Kā iegūt par aktuālām kļuvušās zināšanas, lai noturētu savu biznesu, uzņēmumu, komandu?
- Kā izmantot laiku lietderīgi krīzes vai dīkstāves laikā?
- Kā nodrošināt savas komandas apmācību darbam jaunajos apstākļos?
- Kā tehnoloģiju un tiešsaistes piedāvātās iespējas izmantot savas un komandas efektivitātes paaugstināšanai?
Attālinātās mācības pasaulei ir pazīstamas jau izsenis. Jā, tehnoloģiju piedāvātās iespējas ir relatīvi jaunas un tiek izmantotas attālināto mācību organizēšanai kopš 1998.gada, kad programmas online vidē sāka piedāvāt vairākas ASV augstskolas (New York University Online, the California Virtual University, u.c.) Tomēr attālinātās mācīšanās konceptu pasaule pazīst jau vairāk nekā 170 gadu. Tās saknes meklējamas Lielbritānijā, kur augstskolas pasniedzēji sūtīja studentiem mācību materiālus un studenti – atpakaļ izpildītos uzdevumus pa pastu. Tā dzima pati neklātienes mācību ideja, un šodien pieejamās online mācību programmas ir šo seno tradīciju mūsdienīga versija. Online mācīšanās ir ne tikai atrisinājusi lielāko neklātienes mācīšanās ierobežojumus – lēno tempu un nepastarpināta atbalsta trūkumu, bet arī nodrošina mācību dalībniekam būt virtuālā kontaktā gan ar pasniedzēju, gan arī ar citiem mācību dalībniekiem un piedāvā vēl citas izvēles iespējas.
Online mācīšanās šobrīd sniedz gan darbiniekam, gan uzņēmumam ilgtermiņa ieguvumus, turklāt online mācības, pateicoties to dažādajam apjomam, formātiem un metodēm, ir izdevīgas visam uzņēmumam.
1.Pieejamo tēmu, virzienu un kursu klāsts ir teju neierobežots. Sākot no īsas pamācības, kā, piemēram, izveidot savu YouTube kanālu līdz augstskolu neklātienes programmu tieši Jūs interesējošiem priekšmetiem, kā arī ikdienas darbā nepieciešamās tehniskās, uzņēmējdarbības un sociālās prasmes.
2.Plašas saziņas platformu iespējas – no, piemēram, vienkārša Whatsapp video zvana īsai konsultācijai līdz Zoom konferencei plašā dalībnieku lokā ar prezentācijas, dalīto ekrānu un virtuālām darba grupu iespējām.
3.Izmaksu efektivitāte. Varat mācīties no sev ērtas vietas, netērējot laiku un naudu ceļam, telpu īrei un autostāvvietu apmaksai. Programmatūra dalībnieka lietošanai visbiežāk parasti ir par brīvu, un arī online video sarunai nepieciešamais aprīkojums Jūsu laptopā un viedtālrunī jau ir.
4.Lielākas iespējas koncentrēties, izvēloties mācīšanās vietu un laiku, kad pildīt patstāvīgos darbus. Turklāt – ar mūziku fonā vai bez.
5.Jūs varat pielāgot savu mācību vidi. Parkā, dārzā vai mājās pie rakstāmgalda – Jūs varat izveidot sev piemērotu vidi, un, iespējams, ka kautrīgākiem cilvēkiem tikai virtuāla citu dalībnieku klātbūtne veicinās iespēju izteikties un izpildīt uzdevumus vieglāk.
6.Elastīgāks patstāvīgo uzdevumu izpildes grafiks. Jūs varat ieplānot to veikšanu sev ērtā laikā, netērējot laiku ceļam vai starp citām Jums nozīmīgām nodarbēm – ēst gatavošanas vai vingrošanas pauzēm, vai – kad bērni guļ.
7.Papildus iespējas attīstīt karjerai nepieciešamās prasmes vai papildināt zināšanas. Šobrīd teju jebkuras situācijai nepieciešamās konsultācijas un speciālisti piedāvā materiālus online. Vairs nav jāgaida kādas īpaši organizētas mācības, jo daudz bez maksas vai par nelielu samaksu pieejamās informācijas var palīdzēt uzlabot Jūsu prasmes un konkurētspēju darba tirgū, kā arī veicinās Jūsu prasmju izkopšanu savu ikdienas pienākumu efektīvākai veikšanai.
8.Ekoloģiskāk – jums nav jāmēro ceļš uz mācību vietu. Jūs ietaupāt līdzekļus par degvielu vai transportu un ceļam veltāmo laiku varat veltīt mācību vielas padziļinātai apguvei.
9.Sertifikāti un kredītpunkti. Lielisks ieraksts CV. Arī online mācību kursa apguves rezultātā Jūs varat iegūt apliecinājuma dokumentu, kas var noderēt Jūsu tālākajā karjerā. Universitāšu tālmācības kursu apguve vajadzības gadījumā var dot jums kredītpunktus, kas, pat ilgākā laikā uzkrāti, Jūs var soli pa solim pietuvināt nākamā akadēmiskā grāda iegūšanai. Turklāt, Online mācību kursa fakts rada jums ļoti izdevīgu ziņu Jūsu nākamajam darba devējam.
10. Jaunas idejas un nozares kolēģu pieredze. Atklātajās online apmācību programmās Jūs satiksiet citus savā nozarē strādājošos un iegūsiet iespēju apmainīties ar viedokļiem, pieredzi, kā arī iegūt idejas, plašāku skatījumu par tendencēm vai risinājumiem citos uzņēmumos.
11.Jauni domubiedri, labāk iepazīti kolēģi un dalība diskusiju grupās. Iepazinušies online mācību vidē, Jūs varat izveidot jaunas diskusiju grupas, piemēram, Whatsapp čatos, Google Hangout vai Zoom, lai arī talāk varētu saņemt vai sniegt atbalstu jauniepazītajiem domubiedriem. Iespēja dalīties ar informāciju un saņemt atgriezenisko saiti gan no grupas dalībniekiem, gan vienoties par individuālu konsultāciju ar pasniedzēju, lai risinātu tieši sev svarīgos jautājumus.
12.Iespēja atkārtoti pārskatīt mācību materiālus, cik nepieciešams jebkurā jums ērtā vietā un laikā (arī 6os no rīta, ja vēlaties) – video, Podcastu epizodes, rakstiskos materiālus, tādējādi nostiprinot mācību laikā iegūtās zināšanas. Arī datora funkcija “find” pieejama tikai digitālajos, nevis papīra piezīmēs, kas tādējādi atvieglo vajadzīgās tēmas atrašanu materiālos.
13.Jūs varat mācīties sev piemērotā tempā. Bieži tiešsaistes kursi tiek dalīti īsākās sesijās ar garāku laiku starp tām. Tādējādi Jūs varat izmantot iespēju katru dienu apgūt nelielu materiāla vai prasmju apjomu (t.s. mikromācīšanās) vai fokusēti veltīt mācību procesam garāku laiku.
14. Online testu rezultāti pieejami īsā laikā. Ja mācību noslēgumā paredzēts pārbaudījums, visbiežāk uz testa rezultātiem nebūs jāgaida un atgriezeniskā saite ir saņemama teju uzreiz.
…un, jā – teju pats svarīgākais –
15.Iespēja izkopt pašdisciplīnu, prioritāšu noteikšanas un laika plānošanas prasmes. Jums paveras jaunas iespējas un nepieciešamība iemācīties prasmes, kas, veiksmīgi apgūtas, ļaus Jums būt efektīvākiem visa mūža garumā gan profesionālajā laukā, gan salāgojot savas intereses un pienākumus personīgajā dzīvē.
Kāda ir līdz šim aktīvā apritē bijušu ļaužu pieredze?
Ar savu pieredzi dalās Ivars, viens no Training Lab dibinātājiem:
Strādājot un dzīvojot attālināti, mums šobrīd mums ir vairākas iespējas, kā produktīvi pavadīt laiku, īpaši tiem, kas to pavada mājās. Ir iespējams uzlabot savu fizisko formu, piedaloties dažādos izaicinājumos, var iemācīties baudīt klusumu, zīmēt, gatavot garšīgus ēdienus un saldos, iemācīties jaunu valodu (kāpēc gan ne korejiešu?) un palīdzēt bērniem mācībās. Jā, šī brīža situācija atgādina seno teicienu, ka visam savs laiks: savs laiks sēt un savs laiks pļaut, savs laiks celt un savs laiks nojaukt. Mēs, Training Lab, kā vienu no pirmajiem izaugsmes principiem piedāvājam ideju “audz vai kalsti”. Dabā koki un viss dzīvais ieņem 2 agregātstāvokļus – vai nu tie aug vai kalst. Ar cilvēku ir līdzīgi – savs laiks augt un savs kalst. Kā Jums patiktu labāk?
Vēl viens princips: darot ko vienu, mēģināt stratēģiski iegūt vairākus bonusus. #paliecmājās apstākļos miegs, klusuma brīži, laiks pārdomām, nesteidzība, jaunas receptes, mājas komandas sajūta, pasakas vakarā, otra iepazīšana, iedziļināšanās un jauni ekoloģiskāki mērķi ir mūsu ieguvumi. Jā, arī jaunu prasmju mācīšanās palīdz gan iegūt papildus motivāciju, gan stiprināt imunitāti. Brāļi zinātnieki min, ka mūsu psihe ir cieši saistīta ar imūno sistēmu.
Kā pārvērst šo laiku par augšanu? Dzīvojot laikmetā, kad visas zināšanas ir vai varam atrast katrs savā kabatā (tajā “digitālajā draudziņā”) un tās ir pieejamas gaismas ātrumā, tas ir vienkāršāk par vienkāršu. Tā izskatās pirmajā mirklī. Lai ko Tu vēlies apgūt – valodu, ģitārspēli, programmēšanu, sociālo tiklu darbības principus vai stresa pārvaldību, viss ir pieejams online formātā. Un te mēs saduramies ar pirmajām pārmaiņām un izaicinājumiem – kur atrast, kā to fiziski paveikt, kā nezaudēt uzmanību? Tādēļ vēlos padalīties ar dažiem ieteikumiem, kas palīdzējuši man, var palīdzēt arī Jums.
Kā organizēt online mācību procesu?
1. Kur meklēt online mācības? – lielākās platformas, kurās ir dažādi kursi ar dažādiem grūtības līmeņiem ir udemy.com, coursera.org. Ja meklē ko kreatīvu – skillshare.com vai creativelive.com. Arī Latvijā dažādās vietnēs ir pieejami dažādi maksas un bezmaksas vebināri un meistarklases.
2. Izpēti tehnoloģijas, kas nodrošina mācīšanos, testu aizpildīšanu, video skatīšanos. Notestē interneta kvalitāti, ie-googl-ē īso pamācību, kā izmantot platformu, kurā mācīsies. Tas mazinās stresu, ja sākumā nepratīsi rīkoties un piedalīties online apmācībās.
3. Pirms sāc mācīties, ļoti godīgi atbildi sev uz jautājumu “Kāpēc tas man ir svarīgi?” un “Kāds būs mans ieguvums?”. Noformulē mērķi, ko vēlies sasniegt. Tas palīdzēs Tev brīdī, kad pazudīs sākotnējā motivācija. Piemēram, ja attālināti mācies publisko runu, tad mērķis varētu būt strukturēti un iesaistoši uzstāties Zoom sapulcē vai Hangouts vakara ballītē ar draugiem.
4. Paņem savu kalendāru un ieplāno laika “saliņas”, kad Tu mācīsies.
- Hronobiologi iesaka ieplānot mācīšanos tad, kad smadzenes vislabāk uztver un iegaumē informāciju, t.i. 10–14 un pēc tam 16–20. Pamēģini izmantot šos laikus!
- Vēl – atrodi un radi sev ērtu, klusu vietu (“darba biroju”), ja iespējams, un noņem visus traucēkļus apmācību laikā – notifikācijas, skaņu telefonus, izej no sociālajiem tīkliem datorā, – apgrūtini sev novēršanos no mācību procesa.
5. Ja ir iespējams, sadali mācību procesu blokos. Ik pēc 30, 45 min ņem pauzi (noteikti nepaļaujies uz atmiņu, labāk uzliec telefonā signālu). Pārtraukumos pavingro, paelpo, nomazgā traukus vai vienkārši atpūties. Tā uzlabosi ne tikai mentālo enerģiju, bet arī arī fizisko formu un enerģiju.
6. Izveido atbalsta sistēmu ar mājiniekiem un līdzīgi domājošiem cilvēkiem. Kopā mācīties ir vieglāk. Vēl vieglāk ir kopā mācīties vidē, kurā Tevi atbalsta un saprot mājinieki. Izskaidro savu mērķi viņiem un vienojies, ka šo laiku pavadīsi mācoties. Pēc tam varēsi ko foršu izdarīt kopā ar viņiem! Ja vēl Tev ir iespēja iesaistīt kādu draugu, paziņu, kolēģi un mācīties kopā – izcili! Jūs varēsiet būt viens otram atbalsta partneris.
7. Notestē kā uz Tavām koncentrēšanās spējām iedarbojas mūzika. Uzliec fonā fokusēšanās mūziku – playlistes var atrast, piemēram, Youtube vai Spotify.
8. Kad esi apguvis ko jaunu tēmu, vārdus, kādu prasmi – izstāsti, paveic to kopā ar saviem mājiniekiem vai uztaisi Zoom ballīti ar draugiem. Ja Tu mācies kādu jaunu prasmi – piemēram, landingpage radīšanu, padari šo procesu interesantu – saceri pasaku par tēmu, ko mācījies, uzzīmē infografikas un palūdz, lai pārējie – mājinieki vai draugi to atmin kā “Mēmajā šovā”. Tā Tu gan pats atcerēsies, gan noformulēsi skaidrāk, ko Tev vēl nepieciešams apgūt.
Un – iedomājies! Kā būtu, ja Tu pieņemtu šo izaicinājumu “augt, nevis kalst” un izmantotu jaunu prasmju un zināšanu apguvei kaut vai 10% no gadā pieejamajām 365 dienām? Kādi varētu būt Tavi rezultāti pēc mēneša, gada un 5 gadiem?
Sarežģīti? Jā, sākumā attālināta mācīšanās var neizskatīties viegla. Un tomēr..
Ginta, Training Lab trenere, izsakās sekojoši:
Tik daudzi mani paziņas, uzņēmēji un vadītāji šobrīd izvērtē savas un savu darbinieku online mācīšanās iespējas. Un teju katram rodas jautājums: kā to dabūt gatavu laikā, kad darba dienai ir daudz grūtāk pamanāma un noturama struktūra, kad visapkārt ir vilinājumi strādāt vai mācīties mazāk (bērni, mājdzīvnieki, dārzs, TV, sociālie tīkli) vai – gluži pretēji, vairāk (nav jāvelta laiks ceļam, darba dienas beigās nav jāpaspēj izņemt bērnu no dārziņa, nav jāpaspēj uz treniņu)?
Vienojieties ar sevi – kad Jūs veltat laiku mācībām, tad Jūs veltat laiku mācībām. Un tikai tām. Kā?
1. Iekārtojiet sev macību vai darba vietu. Prom no TV, mūzikas, ledusskapja…. Ideāli, ja jums ir iespēja aizvēr telpas durvis – un Jūs topat mājiniekiem neredzams.
2. Saplānojiet tēmas un darāmo pēc saliņu principa kalendārā. Un turieties pie šī plāna.
- Iztēlojieties, ka patiesībā nemācaties vai nestrādājat no mājām. Celieties darba dienas sākuma ierastajā laikā, vingojiet, ja tā līdz šim darījāt, brokastojiet… un aidā, pie datora.
- Vienojieties ar sevi, kas laikā, kad attālināti mācāties vai strādājat, ir pieņemami un kas nē. Piemēram, kad esat darbā vai macāties, Jūs nespēlējaties ar suni vai neaplejat puķes.
- Biedziet mācīties vai strādāt ieplānotajā laikā. Pat tad, ja esat projekta vai mācību uzdevuma vidū, pārtrauciet – tas jums palīdzēs to ar lielāku prieku rīt atsākt.
3. Nosakiet robežas un turiet tās. Ja to nedarīsiet Jūs, to ar jums nedarīs neviens. Jūsu mājinieki, tāpat arī mājdzīvnieki, redzot, ka uzturaties mājās, uztver to kā Jūsu brīvdienu. Kas nupat vairs nav taisnība. Mierīgi un bez atvainošanās izskaidrojiet, ka šobrīd mācāties vai strādājat no mājām. Pastāstiet, cikos varēsiet viņiem veltīt laiku kopīgām nodarbēm. Arī viņiem vajadzīgs laiks, lai pierastu, ka Jums vajadzīgs laiks un saņemšanās, lai fokusētos macībām vai darbam.
4. Katram, kurš mācās vai strādā no mājām, var rasties jautājums: vai es šodien izdarīju pietiekami? Nosviniet šodien apgūto vai padarīto! Te var palīdzēt pierakstīšana dienas laikā, kas nostiprinās padarītā darba sajūtu. Un katru reizi, kad sastopaties ar grūtībām, pārskatiet šos ikdienas sarakstus.
Jo attālināta mācīšanās sākumā neizskatās viegla, un tomēr VAR BŪT VIENKĀRŠA.
Rakstā izmantoti materiāli no https://hbr.org, https://ej.uz/Online_Learning, https://www.petersons.com/blog/the-history-of-online-education/ un un raksta autoru personīgās pieredzes.
Ivars Juškēvics
Training Lab līdzdibinātājs, biznesa personības izaugsmes koučs, kā arī treneris komandas, produktivitātes, izaugsmes, attīstības un projektu vadības jomās.