Kā neiesprūst konfliktēšanā
Lai, braucot ar auto, nepaliktu “uz ceļa”, parasti atceramies, ka nepieciešams veikt tehnisko apkopi, mainīt eļļu, riepas un visdrīzāk pats no sevis tas nenotiks. Kad iestādām puķes, tās drīzāk augs un ziedēs tad, ja tiks aprūpētas un laistītas, jo nelaistītas tās …mēdz nokalst.
Tāpat arī darba vidē, attiecībās vai mūsu katra veselībā – ja gribam gūt panākumus un būt harmoniskās attiecības ar sevi un citiem, ir vērts tam pievērst uzmanību, veltīt rūpes un izturēties ar atbildību un …nesagaidīt, ka to mūsu vietā darīs kāds cits.
Idejas, kas palīdz uzturēt konstruktīvu sarunu un “nepaklupt” kofliktos
Vai es esmu izgulējies, paēdis, padzēries un izkustējies svaigā gaisā?
- Mūsu resursi nav neizsmeļami un ikdienas spriedze prasa daudz spēka.
- Atpūties, paēdis, pietiekami uzņēmis šķirdrumu un kustībās mazinājis spriedzi cilvēks resursu stāvoklī būs spējīgāks mierīgāk izturēt šo spriedzi un apzinātāk izvēlēties savu attieksmi un reakciju uz notiekošo, uzturēt enerģijas līmeni un līdzsvarotu garastāvokli, tā spējot uzturēt veselīgākas, pozitīvākas un labvēlīgākas attiecības.
Neviens man neko nav parādā.
- Cilvēku sadarbībā vērtīgākais notiek no brīva prāta.
- Visdrošāk jūtamies attiecībās, kurās esam nevis tāpēc, ka savādāk nevaram, bet tāpēc, kā tā vēlamies, jo mums tās patīk.
- Neviens cits nedarīs mani laimīgu, nenāks mani glābt un neplānos manu laiku un nepiepildīs manu sapņus un gaidīt šo no kāda cita garantēti nozīmēs vilšanos.
Neviens neko nedarīs manā vietā
- Pieauguša cilvēka dzīvē par savu vajadzību piepildīšanu, robežu apzināšanos un to izteikšanu un cieņpilnu aizstāvēšanu esam atbildīgi tikai mēs katrs pats.
- Atpazīt un turēt godā savas vajadzības un neiestrēgt pieņēmumā, ka citiem tās automātiski būs tikpat (vai vispār) svarīgas kā mums pašiem.
Notiek tikai tas, ko es pieļauju
- Neviens cits nav un nevar būt atbildīgs par to, kā mēs jūtamies vai ko domājam, un notiekošais mūsu katra dzīvē ir mūsu lēmumu un darbību vai bezdarbības sekas.
- Visi notikumi mūsu dzīvē ir tieši saistīti ar mūsu domām, attieksmi un pieņēmumiem un rīcību.
- Ja vēlamies citu rezultātu, mainām savu attieksmi un rīcību.
Uz sevi “uzmest lūpu” ir grūti, tāpēc savās neveiksmēs mēs vispirmām kārtām mēdzam vainot apkārtējos. Daudziem no mums nav pieredzes, kā tas ir – rūpēties par sevi vai notiekošā iemeslus meklēt sevī.
Daudzi no mums nav mācīti runāt par savām vajadzībām.
Daudzi no mums nav mācīti vai joprojām mācās runāt par savām vajadzībām, un tāpēc mēdz izjust grūtības nosaukt nevis to, kas viņiem nepatĪk un kas ir slikti, bet gan atbildēt uz jautājumu “kas man būtu nepieciešams, lai…?” Un – “kā es pats, nevis kāds cits, varu sev to sarūpēt”.
Ja attopies situācijā, kad Tev šķiet, “nu kas ar viņiem visiem nav kārtibā?” un “mani neviens neko nesaprot”, paskaties šo cheklisti, vai esi parūpējies par savām pamatvajadzībām.
Checklist: kā nesaplēsties, kad man “viss besī”
- Ja šķiet, ka “visi” Tevi necieš, izgulies;
- Ja šķiet, ka Tu “visus” neciet, paēd;
- Ja Tu neciet pats sevi, ieej dušā;
- Ja Tevī trako domas, pieraksti tās;
- Ja Tevi besī domas par pagātni, plāno darbības nākotnē;
- Ja Tevī rada trauksmi domas par nākotni, fokusējies uz tagadni, šo brīdi;
- Ja Tu izjūti trauksmi, izej garā pastaigā.
Atceries: slikta komunikācija nogalina labu nodomu; un vienlaikus – labā ziņa ir tā, ka komunikācijas kļūdas var nebūt “uz mūžu”.
Pārbaudi, kuras no minētajām tēmām Tavā komandā būtu nepieciešams risināt jau šodien?
Vairāk par dažādām noderīgām komunikācijas tehnikām, kas noderēs gan sadarbībai ar kolēģiem, gan klientiem, vari uzzināt MEISTARĪGAS KOMUNIKĀCIJAS treniņos.