Kā vadīt no mājām? (Elīna Pelčere)
Šobrīd viens no lielākajiem jautājumiem vadītājam ir – kā vadīt no mājām? Esam apkopojuši pieredzi, kas mums šajā laikā strādā un, ko esam sadzirdējuši no saviem klientiem. Iespējams, šis noderēs arī Tev.
Esam izdalījuši ieteikumus tēmās, par kurām padomāt.
Mani resursi – Šis ir moments, kad vadītājam ir jāspēj apkopot viss, kas viņam ir. Kādi cilvēki, kādas prasmes, kādi klienti, kādi produkti. Jāmeklē viss, ko var kustināt. Ja nevari pārdot, vari stiprināt attiecības ar klientiem, vari veikt tirgus izpēti un vari ģenerēt jaunas idejas.
Godīgums un rūpes – neviens negaida, ka Tev būs visas pareizās atbildes. Šādā situācijā neviens pirms tam nav bijis, kas nozīmē, ka pārlieku liela pārliecība, ka viss būs labi, var raisīt neuzticību. Esi godīgs savā apjukumā, prasi idejas komandai, esi gatavs dzirdēt viņu bailes, bažas un godīgi pasaki, ja Tev nav atbildes. Parādi savu cilvēcību, ka arī Tu baidies un izrādi savu gatavību risināt, lai kas arī notiktu.
Plāno pa mazam solītim – Šobrīd neviens neko nevar paredzēt, jo situācija mainās pa dienām. Saki godīgi savai komandai par plāniem pārredzamā nākotnē, piemēram, tuvākās 5 dienas strādāsim šādā režīmā, tuvākajās 3 dienās no katra tiek sagaidīts, ka būs paveikts darbs X, Y, Z. Ja nezini kādu atbildi, tad informē, kad būs nākamā reize, kad pie šī jautājuma ķersieties un skatīsieties kopā esošo situāciju. Galvenais ir runāt ar komandu – biežāk un vairāk, nekā ierasts, pat, ja Tev šķiet, ka nav nekā jauna, ko teikt.
Palīdzi saprast prioritātes – mēs visi esam gudri cilvēki un tomēr, bailes un stress aizēno mūsu racionālo domāšanu un mēs mēdzam apmaldīties savās prioritātēs. Saplāno dienas sākumā, kas ir uzņēmuma un komandas prioritātes. Saproti, ko vari deleģēt, sazinies ar komandu un ļoti konkrēti katram nodod un izrunā viņa prioritātes. Šis ir laiks, kad viss liekais var pagaidīt.
Izveido sistēmu, kā paziņot, ka darbs ir pabeigts – Birojā ir pierasts pateikt otram, ka es izdarīju savu darbu, Tu vari ķerties klāt savai un pie reizes iesaistīt trešo kolēģi, lai apskatās un pieliek savas idejas. Mēs veidojam darbiem uzdevumus asana.com, kā arī taisām laika plānu un atzīmējamies koplietošanas excel tabulā, kad katrs ir paveicis savu daļu lielāka projekta paveikšanai, jo tad vizuāli var redzēt, pie kura darbiņš ir iestrēdzis un cik laiku vajadzēs tā pabeigšanai.
Iesaisti visus sapulču vadībā – Šobrīd daudzi apgūst jaunas tehnoloģijas saziņai un darbam attālināti (piemēram, Zoom). Atceries, ka vislabāk mēs mācāmies darot, tieši tādēļ, dod iespēju katram savam darbiniekam novadīt šādu sapulci, tas viņam dos iespēju mācīties, izstrādāt notiekumus, ko darīt un ko nedarīt sapulces laikā un labāk izprast arī vadītāja izaicinājumus.
Saliņas kalendārā – ņemot vērā, ka ir darbs, mājmācība bērniem un vēl savas vēlmes, tad aicini visus kolēģus salikt darbus kalendārā, lai nav “maģiskā domāšana” un katrs godīgi var ieraudzīt, kad darbs tiks paveikts. Ja darbu saraksts iestiepjas jau naktī, tad netēlojam supervaroņus un iedodam reālistiskus termiņus. Iecietības treniņš vienam pret otru – mēs nezinām, cik viegla vai grūta situācija ir katram strādājot no mājām.
1:1sarunas – Šobrīd vairāk kā nekad vadītājam ir jābūt par psihologu, atbalstu, iedrošinātāju un uzticības personu. Tu nevari izkontrolēt, ko dara tavs darbinieks mājās, tādēļ labākais, ko vari darīt ir stiprināt godīgu un atklātu komunikāciju. Ja tavs darbinieks ir parādos, pārbijies vai meklē piepelnīšanās haltūru, Tu kā vadītājs vēlies to zināt, lai vari rēķināties, kuri šobrīd strādā uz 100%, 50% un 25%.
Komandas pozitīvisma sapulces – laikā, kad mediji un sabiedrība viens otru biedē, Tu vari veicināt pozitīvismu savā komandā. Ar to mēs nedomājam viltus pozitīvismu, ka viss būs labi, bet gan meklēt labo. Training Lab komanda katru dienu noteiktā laikā saslēdzas Zoom un dalās ar vismaz vienu labu notikumu dienā, pozitīvu ziņu vai sarunu ar klientu. Mēs meklējam visu, kas mums ir izdevies. Ja nevaram rezultātus rādīt pārdotajā, mēs varam rādīt veiktajās aktivitātēs.
Baumu sapulces – sasauc sapulci, kas ir limitēta laikā un palūdz kolēģiem padalīties ar visām baumām, kas dzirdētas par uzņēmumu, tirgu, konkurentiem, COVID-19, utt. Bieži mums negribas dot vietu šādām muļķīgām sarunām, jo tās tērē laiku, bet jāapzinās, ka daļa no komandas tāpat par to domā un tērē tur savu laiku un enerģiju. Dod šim laiku un vietu un, Tu kā vadītājs, varēsi uzzināt daudz jauna – un, kas zina, šādi var uzzināt arī kaut ko vērtīgu vai radīt jaunas idejas.
Whatsapp izklaides grupa – smiekli ir dziedinoši! Uztaisi grupu, kur visa komanda var dalīties ar muļķīgiem jokiem, video un izsmieties.
Komandas kopējā atbildība – pajautā idejas pašai komandai, kā mēs šajā laikā varam viens uz otru paļauties? Tas ir aktuāli ikvienam, jo bieži viena darbs ir atkarīgs no otra izdarītā. Iespējams, ka komanda pati nāks klajā ar idejām, ka visiem ieviest darba laika uzskaites aplikācijas, lai visi var redzēt viens otra produktivitāti.
Domā par sevi un komandu ilgtermiņā – neviens no mums nezina, kā un kad šis viss beigsies. Tas, kas ir zināms pavisam noteikti, ir tas, ka mums būs nepieciešams savs un komandas spēks, kad ekonomika un uzņēmums sāks atkopties no šīs situācijas. Tieši tādēļ, neiztērē visus savus resursus krīzes režīmā! Regulāri atjauno sevi, lai Tu vari būt spēcīgs un iedvesmojošs vadītājs, kad būs jāstrādā ar pilnu jaudu un visi ierobežojumi būs beigušies.