Komandas atpūtas iemaņu treniņš
Tava komanda ir dzīvs organisms, kas nemitīgi aug, attīstās un mainās. Tas prasa rūpes un uzmanību ik dienu, ne tikai īpašos brīžos vai laikā, kad samilzuši konflikti. Viens no veidiem, kā veidot komandu, motivēt darbiniekus un stiprināt savstarpējo saikni kolektīvā visos līmeņos ir kopīgi pasākumi.
Satiekoties ārpus ierastās ikdienas rutīnas, cilvēciskā saikne veidojas personīgāka un ir iespējams izkāpt no ierastajiem uzvedības rāmjiem, tādejādi veicinot patiesāku satikšanos, lielāku savstarpējo izpratni un empātiju. Vienlaikus kopīgi pasākumi ir lieliska platforma jaunu ieradumu vai prasmju apguvei, kas nepieciešami ikdienas sadarbībai un biznesa attīstībai.
Ja esi saskāries ar situāciju, kad ilgi gaidītais un rūpīgi plānotais komandas saliedēšanās pasākums izgāžas ar lielu blīkšķi, saproti, cik grūti salāgot dažādo kolēģu atšķirīgās vēlmes, panākt līdzdalību un nodrošināt, ka pasākums kalpo ne tikai kā naudas izdevumu pozīcija, bet arī investīcija. Ir vairāki atslēgas elementi, kas ietekmē komandas atpūtas un izglītošanās pasākumu norisi un iznākumu.
Mērķtiecīga plānošana pasākuma vērtības celšanai
Pirms ķerties pie plānošanas, būtiski saprast, ko vēlies panākt, kur vēlies aizvest savu komandu pasākuma rezultātā. Vai tas ir atpūtas pasākums kopējās enerģijas aktivizēšanai, treniņš kādu noteiktu prasmju pilnveidošanai vai varbūt pasākums, ar kuru vēlies diagnosticēt situāciju kolektīvā. Mērķi var būt vairāki, bet ir svarīgi tos skaidri nodefinēt un saprast, kas ir atslēgas elementi, pēc kuriem varēsi spriest, ka tas ir sasniegts.
Gala mērķa apzināšanās ļaus precīzāk piemeklēt tam piemērotāko norises vietu, formātu un atbalsta personas, kuras iesaistīt organizēšanā. Jo precīzāk definēts jau sākotnēji būs nolūks un pēc iespējas detalizētāk aprakstīti tā sasniegšanu definējošie elementi, jo vienkāršāks un skaidrāks būs tālākais process. Tas ļaus arī vieglāk saprast ieguldāmo finanšu līdzekļu apjomu, ko varat atļauties šim nolūkam atvēlēt.
Arī izvērtēšanas fāzē ir noderīgi atskatīties gan uz mērķi, gan atslēgas elementiem. Tādā veidā spēsi sev pēc pasākuma atbildēt uz jautājumiem – kas izdevās un kas nākamreiz jāuzlabo.
Pārdomāta komunikācija
Komunikācija ir būtisks elements ne vien ikdienā, bet arī kopīgā atpūtā. Jo precīzāka ir informācija par gaidāmo norisi – tās mērķiem, iecerētajām aktivitātēm, paredzamo noslodzi vai intensitāti un iepriekšēju sagatavošanos, jo pozitīvāka veidosies darbinieku attieksme. Skaidra informācija veido drošības sajūtu un uzticēšanos kopīgajai norisei. Pat tad, ja precīzs koncepts nav skaidrs un vēlies atstāt vietu pārsteigumiem, aptuvens norises plāns radīs darbiniekos pārliecību, ka Tev rūp viņu intereses un viņi jutīsies pārliecinošāk, vieglāk atvērsies un ļausies arī negaidītajam.
Ieteicams jau iepriekš izskaidrot pasākuma mērķi, ieskicēt aptuvenu norises plānu, kā arī dot norādes, kas jāņem līdzi un kā iepriekš sagatavoties. Vienlaikus būtiski saprast, vai plānots iesaistīt organizatoriskajā procesā arī darbiniekus, piemēram, formāta vai vietas izvēlē ar balsošanu. Ja Tavs nolūks ir darbinieku līdzdalības aktivizēšana un pašu lomas apzināšanās, iesaiste pasākuma organizēšanas procesā viennozīmīgi veicinās piederības sajūtu.
Tāpat ir vērts iesaistīt darbiniekus vēl pirms aktīvās plānošanas fāzes, viņu vajadzību noskaidrošanai. Jebkurš komandas pasākums ir sadarbības treniņš vadības – darbinieku komunikācijai un spējai salāgot mērķus un vajadzības. Abpusēja cieņa komunikācijā veicinās ne vien pasākuma izdošanos, bet arī ikdienas motivāciju.
Pasākuma raksturs un iesaistes līmenis
Mērķim atbilstošs koncepts noteikti ir vēl viens būtisks komandas pasākumu elements, kas var vest uz panākumiem vai izgāšanos. Ir vērts apdomāt, vai plāno organizēt pasākumu ar iekšējiem resursiem vai piesaistīt profesionālus organizatorus, trenerus, vadītājus. Protams, būtisks šajā visā ir finanšu faktors, tomēr jāņem vērā, ka profesionāli veidots pasākums nesīs vairāk atdeves ilgtermiņā un iespējams spēs labāk sasniegt sākotnēji nosprausto mērķi.
Izvēloties pasākumu organziatorus, jāņem vērā to profesionalitāte, pieredze un darbības sfēras. Lētākais variants šajā ziņā reti būs arī labākais, protams, atkarībā no mērķa un plānotā formāta. Veselīgs skats no malas var sniegt Tavai komandai papildus iedvesmu, jaunus secinājumus vai pat motivāciju. Piesaistot profesionālus trenerus vai komandu pasākumu rīkotājus, iegūsi neitralitāti, svaigu skatījumu uz Tev būtisko un alternatīvus iespējamos risinājumus ilgstoši iesīkstējušām situācijām.
Ko Tavai komandai var dot saliedēšanās pasākumi?
Kopīgi pasākumi, kas organizēti, jūtot komandas virzību un vajadzības, ir platforma, kas veido kopējo uzņēmuma tēlu un darbinieku lojalitāti ilgtermiņā. Caur kopīgu pieredzi un piedzīvojumu rodas ciešāka darbinieku savstarpējā saikne un tiek veicināta piederības sajūta uzņēmumam. Piekritīsi, ka darbinieki, kas kolektīvā jūtas apmierināti un pieņemti, par savu darba vietu arī publiski izsakās krietni vien pozitīvāk.
Kopīga atpūta var kalpot par platformu sadarbības prasmju attīstīšanai. Komunikācija, deleģēšana, uzticēšanās un citi elementi komandas sadarbības ietvaros ir ārkārtīgi būtiski un šādos šķietami nenopietnos apstākļos, kad tiek noņemts darba svarīgums un pienākumi, ir vieglāk atvērties, pamanīt ierastos uzvedības modeļus un ieviest savā ikdienā vairāk apzinātības.
Kopīga atpūta var kalpot arī kā apzināts atpūtas iemaņu treniņš, lai iespējams piedzīvotu ko jaunu un trenētos atpūsties apzināti. Nereti tieši apzinātība atpūtas procesā ir elements, kas pietrūkst, lai atjaunotu enerģiju. Šī var būt lieliska platforma, caur kuru dot darbiniekiem jaunu impulsu citādai atpūtai.
Jo vairāk iepazīsi savu kolektīvu, jo vairāk sapratīsi, kas Taviem darbiniekiem nepieciešams, lai pilnveidotu atpūšanās prasmes. Atpūta nebūt nav process, kas veidojas pats no sevis. Bieži vien tā ir izvēle un apzināta klātbūtne pašam sev un Tieši Tavs uzņēmums var būt tas impulss, kas Taviem darbiniekiem sniedz pavisam jaunu atpūtas pieredzi.