Uzņēmuma toksikoze, jeb kā pasargāt savu uzņēmumu no toksiskiem darbiniekiem. (Elīna Stalaža, RiseUp HR)
Uzņēmuma dārgākais un vērtīgākais resurss ir tā darbinieki – tā ir vispārzināma patiesība. Un it īpaši tas ir šobrīd- strādājot attālināti. Komandas veidošana ir juveliera cienīgs darbs, kur jāievēro un jāatceras par dažādiem aspektiem. Šobrīd darbinieku nozīme uzņēmumu mikrovidē ir daudz būtiskāka kā jebkad iepriekš. Tas ir tādēļ, ka visiem citiem vidi ietekmējošiem faktoriem nozīme ir kļuvusi krietni ierobežotāka. Tas, ka strādājam no mājām un lielāko daļu darba pienākumus paveicam attālināti (ja to atļauj darba specifika), nenozīmē, ka darba vide nepastāv. Tā pastāv un sastāv no ikkatra komandas dalībnieka. Taču, ko iesākt, ja komandā ir kāds vājais posms, un kā identificēt toksiskas vides radītājus?
Šeit būs dažas no raksturīgākajām pazīmēm:
Tanks – Jaudīgs, dinamisks, gatavs darīt jebko, lai pastāvētu par savu viedokli un subjektīvo taisnību. Dažreiz mēdz būt skaļi, mēdz labot, papildināt, koriģēt citu teikto. Bieži iniciē asas diskusijas komandā, apstrīdot citu teikto. Protams, lai gūtu panākumus biznesā, jums ir nepieciešami darbinieki, kuriem piemīt iniciatīva un kuri prot aizstāvēt savas idejas un viedokli, taču ne par katru cenu un jebkuriem līdzekļiem.
Indes pods – Pasīvi agresīvs darbinieks, kurš, būdams satraukts vai neapmierināts, tieši to nepasaka, taču izsaka sīkas piezīmes vai demonstrē to kā citādi, piemēram, ļoti lēni un neieinteresēti veicot uzticēto darba uzdevumu. Domstarpību gadījumos vai gadījumos, kad viņa viedoklis nesakrīt ar komandas kopējo, var apvainoties un pat nekomunicēt kādu laiku ar kolēģiem vai demonstratīvi izrādīt savu klusējošo nepatiku, smīnot, vīpsnājot vai zīmīgi žestikulējot.
Vissirslitki.lv redaktors – šis darbinieks visur saskata negatīvos aspektus. Nekad nekas nenotiek pareizi. Fokusējas uz nepilnībām un atrod jebko negatīvu jebkurā saskares punktā. Šos darbiniekus var salīdzināt arī ar sniegu bumbu, kur sākotnēji neliela neapmierinātība tiek velta un virpināta tik ilgi, līdz tā jau kļūst milzīga, un par to zina gandrīz katrs uzņēmuma darbinieks. Taču bieži vien lielākā šādu darbinieku ietekme ir citu kolēģu velšana līdz, tādējādi negatīvi impulsi skar ar vien plašāku uzņēmuma komandas daļu.
Neaizvietojamais jeb Vientuļā sala – zinošs, profesionāls, centīgs un atbildīgs, taču vienpatis, kurš nemitīgi ir pārāk aizņemts, lai kādam ko deleģētu vai iesaistītu kolēģus savos darba uzdevumos, kurš, aizbildinoties ar lielo darba apjomu, apzināti vai neapzināti slēpj informāciju no citiem kolēģiem. Šim darbiniekam nav laika, lai paprasītu palīdzību, nav kolēģu ar pietiekamu zināšanu potenciālu, kuriem uzticēt kādu daļu no saviem darba uzdevumiem. Šis darbinieks labāk strādās arī sava atvaļinājuma laikā, nekā uzticēs kaut ko paveikt kolēģim. Bieži vien šādai darbinieka uzvedībai par pamatu var būt bailes – bailes, ka viņš kļūs mazvērtīgāks darbinieks, bailes, ka pazaudēs savu ietekmi vai neaizvietojamo lomu uz kādiem uzņēmuma procesiem.
Visvaris – protu, protu, varu, varu, gribu, gribu, spēju, spēju. Visiem un vienmēr saka JĀ, taču pats pamazām gulstas zem arvien lielākiem un lielākiem darbu kalniem. Tādējādi šiem darbiniekiem zūd darba produktivitāte, jo gribot izdarīt visu un palīdzēt visiem, bieži vien līdz galam atbilstošā kvalitātē un noteiktajos laika termiņos netiek izdarīts nekas. Šādās situācijās, kad darbinieks savā centībā tik ļoti aizraujas, pastāv liela varbūtība īsā laika posmā no augsti motivēta profesionāļa pārvērsties par demotivētu bubinātāju.
Dzeltenā prese – Šie darbinieki ir kā ziņneši, kas izmantos jebkuru izdevību, lai kādam par kādu kaut ko pastāstītu. Piemēram, sazvanoties ar kolēģi, lai vienotos par tikšanās laiku, noteikti tiks pastāstīta arī kāda tenka: “Ja Tu būtu dzirdējis, ko Andris pateica pēdējā sapulcē…” vai iniciēta kāda baumu, aprunāšanas saruna “Pamanīji, ka ar Annu kaut kas nav kārtībā, kāda viņa izskatījās mūsu pēdējā online sapulcē, un Jānis teica, ka viņa…”. Bieži vien šādās situācijās rodas daudz nepamatotu interpretāciju, rodas pārpratumi, rodas neizrunātas lietas un nepareizi izdarīti pieņēmumi, kas ļoti būtiski var ietekmēt kvalitatīvu savstarpējo sadarbību.
Balamute – Šis darbinieks visbiežāk būs diezgan skaļš un ekstraverts. Viņš daudz runās, daudz izteiksies, centīsies visur paust savu viedokli, pozicionējot sevi kā augsta līmeņa profesionāli, taču brīdī, kad no runāšanas jāpāriet uz reāliem darba uzdevumiem, sniegums ir zems.
Protams, jebkura darbinieka pienākumu izpildes kvalitāte var svārstīties atkarībā no stiprajām un vājām pusēm, garastāvokļa un citiem blakus apstākļiem. Taču, ja rezultāti ir nemainīgi slikti, var droši apgalvot, ka jūsu komandā ir kāds toksisks posms, kam ir diezgan liela ietekme ne tikai uz citiem kolēģiem, bet arī uz biznesa rezultātiem.
Protams, ir jau vēl sastopami arī tādi darbinieki kā Profesors ložņa, Iluzionists un dažādi citi personāži.
Taču ko iesākt un kā izvairīties no toksisku darbinieku nokļūšanas Jūsu kolektīvā?
Pirmkārt, ārkārtīga liela nozīme ir kvalitatīvam darbinieku atlases procesam, neatkarīgi no tā vai komanda tiek veidota no pamatiem, vai tā tiek paplašināta, vai darbinieki tiek mainīti. Visos gadījumos ir ļoti būtiski izvērtēt vajadzību, skaidri definēt sagaidāmo rezultātu un stratēģiski saplānot gan darbinieka piesaistes procesu, gan pašu atlases gaitu un metodes.
Otrkārt – nepieciešams kvalitatīvs un efektīvs darbs ar esošo komandu. Cilvēkresursi viennozīmīgi nav tie, kam var ļaut pašplūsmā darboties, cerot sagaidīt maksimāli kvalitatīvus rezultātus. Svarīgi ir zināt un pazīt savus darbiniekus, spēt saprast komandas motivāciju. Svarīga loma ir arī konstruktīvam darba snieguma novērtēšanas procesam, kā arī savlaicīgai un regulārai atgriezeniskai saitei.
Treškārt – svarīga ir piederības sajūtas radīšana, jo īpaši attālināti strādājot. Darbinieku iesaistē šobrīd nozīmīgāk kā jebkad iepriekš, ārkārtīgi liela nozīme ir efektīvai un caurspīdīgai iekšējai komunikācijai. Pareizajā formātā un īstajā laikā un vietā pasniegta informācija spēj paveikt brīnumus darbinieku lojalitātes jautājumā.
Taču šo visu noteikti ir vieglāk realizēt ar profesionālu atbalstu un objektīvu skatījumu no malas, kā arī ar kvalitatīvi izstrādātām komandas izaugsmes vadlīnijām, ko nodrošinām mēs un mūs sadarbības partneri.